چراغـهای هشـدار هواپیـمایی (موانـع)
بنابر قوانين بينالمللی، بطور كلی شهرهايی كه دارای فرودگاه هستند، تا شعاع پانزده كيلومتری فرودگاه، به ويژه در راستای خطوط پرواز، كليه ساختمانها و سازههايی كه به نوعی مانع محسوب شده و مانع هدايت درست هواپيما، بالگرد و يا هر شی پرنده ديگری شود، ملزم به نصب چراغهای هشدار هواپيمايی بر روی رويه بيرونی سازه میباشند. شايان گفت است كه در مورد ساختمانهايی كه بلندمرتبه نبوده ولی به شكلی بر روی زمين گسترده شدهاند نيز اين الزام وجود دارد. اينروزها با افزايش ساختمانهای بلندمرتبه از يكسو و از سوی ديگر افزايش سرويسهای هوايی مانند اورژانس و آتشنشانی هوايی سبب شده تا موضوع تجهيز سازههای بلند مرتبه حتی در شهرهايی كه دارای فرودگاه نيستند و تنها از بالگردها و ديگر اشيای پرنده استفاده میكنند، رعايت شود.
سازمان و مرجع قانونی بينالمللی برای تدوين، هماهنگسازی، كنترل و نظارت بر اجرای اين قوانين، ايكائو میباشد (ICAO ~ International Civil Aviation Organization). در كشور ما هم شركت فرودگاهها و ناوبری هوايی ايران (Iranian Airports Company) همراه با سازمان هواپيمايی كشوری متولی و مرجع قانونی برای اين موضوع بوده و كليه امور مرتبط با ترافيك هوايی از طريق اين دو ارگان انجام میپذيرد.
سازمان و مرجع قانونی بينالمللی برای تدوين، هماهنگسازی، كنترل و نظارت بر اجرای اين قوانين، ايكائو میباشد (ICAO ~ International Civil Aviation Organization). در كشور ما هم شركت فرودگاهها و ناوبری هوايی ايران (Iranian Airports Company) همراه با سازمان هواپيمايی كشوری متولی و مرجع قانونی برای اين موضوع بوده و كليه امور مرتبط با ترافيك هوايی از طريق اين دو ارگان انجام میپذيرد.
در این زمینه نیز شرکت داتیس سامانه پیشینهای بیش از یک دهه را از آن خود کرده است. هماکنون این شرکت به عنوان تنها شرکت مهندسی در درون کشور شناخته میشود که به شکل کاملا تخصصی در زمینه طراحی، تامین تجهیزات همراه نصب و راهاندازی و پشتیبانی سیستم چراغهای هشدار هواپیمایی (موانع) فعالیت دارد. تامین چراغهای هشدار هواپیمایی در دو مدل القایی و با منبع تغذیه خورشیدی برای نصب بر روی دکلهای برق فشار قوی پیرامون فرودگاه ساری (با کارفرمایی شرکت برق منطقهای استان مازندران و گلستان)، تامین همراه با نصب و راهاندازی و بهینهسازی طراحی چراغهای هشدار هواپیمایی برج میلاد تهران از پروژههای بارز انجام داده شده توسط این شرکت میباشد. امكان تامين چراغهای هشدار هواپيمايی در سه درجه كيفی (و هزينهای) از سازندگان اروپايی، آسيايی و چينی برای شرايط محيطی نرمال و ضد انفجار (Ex: Explosion Proof) وجود دارد. شايان گفت است كه سيستم بكار گرفته شده در برج ميلاد نمونه كاملی از آن میباشد چرا كه هر سه مدل چراغها يعنی شدت روشنايی پايين، متوسط و بالا در آن وجود دارد. در زير تصوير برخی از اين چراغها آورده شده است:
LED Low Intensity ICAO Type 'A/B' | LED Low Intensity ICAO Type 'A/B' | LED Dual Low Intensity ICAO Type 'A/B' |
|
||
LED Medium Intensity ICAO Type 'B/C' | LED Medium Intensity ICAO Type 'A + B/C' | LED Medium Intensity ICAO Type 'B/C' |
|
||
LED High Intensity ICAO Type 'A' | Xenon High Intensity ICAO Type 'A' | Conductor Marking Low Intensity ICAO Type 'A' |
|
||
Solar Low Intensity ICAO Type 'A/B' | High Intensity Flash Control Unit | Medium Intensity Flash Control Unit |
|
||
LXS EXPLOSION PROOF | ||
Ex Low Intensity ICAO Type 'A/B' | Ex MI ICAO Type 'A', 'B', 'C' or 'A + B/C' |